Flens Kommun

Mottagning barn & unga

Uppdaterad

Bra information gällande mottagningen för barn & unga

  • Myndigheter vars verksamhet berör barn och unga är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa. Myndigheter, befattningshavare och yrkesverksamma är skyldiga att lämna socialnämnden alla uppgifter som kan vara av betydelse för utredning av ett barns behov av stöd och skydd


  • När socialtjänsten får in en orosanmälan görs en första skydds bedömning för hur akut oron är. 

  • Under förhandsbedömningen får socialtjänsten endast prata med anmälare, vårdnadshavare och barnet samt undersöka tidigare kännedom. 

  • Socialtjänsten har 14 dagar på sig att fatta beslut om att inleda utredning eller ej.


Vid inkommande samtal som ska till mottagningen


Påminnelse om aktuella telefontider:

Måndag, onsdag och fredag:    9-11

Tisdag och torsdag:        13-15


Det finns ingen garanti att någon svarar utanför telefontiderna.


Vid samtal under telefontid:

Om en person söker mottagningen, vilken målgrupp gäller det?


  • Äldre/funktionsvariationer - för info eller annat, koppla till 30358 om det inte är tydligt att det ska till en datumhandläggare.

  • Nya ansökningar ekonomiskt bistånd - koppla till 30470 eller till 30390 (receptionen).

  • Barn och unga - Mottagningen IFO 

  • Vuxna/missbruk/våld i nära relation - mottagningen relation 30432


Utanför telefontid:

Hänvisa ALLTID i första hand till telefontiderna och/eller till orosanmälanmailen - orosanmalan.soc@flen.se

Gäller det en ansökan om stöd, hänvisa alltid till mail eller telefontid, finns inget skäl till att samtalet behöver kopplas fram. 


I andra hand:

Kort, vad gäller saken? (barn, unga, vuxna, äldre osv.)

Namn och personnummer på den det gäller

Om det inte kan vänta till nästa telefontid - varför?

Vid hot om suicid eller pågående brott - hänvisa till 112.


Skicka ett mail med informationen och telefonnummer till anmälaren till orosanmalan.soc@flen.se så ringer någon upp så fort möjlighet finns.


Ringer det från annan myndighet (polis, skola eller liknande) hänvisa till telefontid, om de uppger att saken är akut kan samtal kopplas fram. 



warning Created with Sketch.