Info från Miljö ( bra att veta )
Uppdaterad
INFORMATION:
- Miljöavdelningen har inga telefontider.
- Svarstid till kommuninvånare är vanligtvis 48h men just nu kan det vara lite längre väntetid.
- När vi får in en fråga till miljö ska vi fråga om det är ett nytt eller befintligt ärende, om det är ett befintligt ska vi gå in i Castor och kolla vem som är handläggare.
- Hänvisa till att det finns e-tjänster.
- När vi lämnar meddelande ska vi använda samma mall som vi gör till bygglovshandläggarna.
- Om kommuninvånare ringer in och klagar på ett träd så ska vi alltid kolla om det är kommunens mark, kommunen hjälper endast till om det är så att trädet ex är vid en gata och skymmer sikten. I andra fall får vi be kommuninvånaren att tala med vederbörande ( som har trädet på sin tomt ).
- Om kommuninvånare vill lämna klagomål om nedskräpning så ska vi hänvisa till att använda våra e-tjänster, där kan man lägga in bilder osv, vi kan även hjälpa invånaren med att fylla i e-tjänsten.
- Om någon ringer in och vill klaga på att någon skräpar ner på deras mark ska vi alltid hänvisa till att de behöver göra en polisanmälan.
HÄNVISA RÄTT:
BYGGLOVSHANDLÄGGARNA:
- Strandskydd
SÖRMLAND VATTEN:
- Avgifter på vatten och avlopp
- Kommunalt avlopp
- " Vanliga" fakturan som kommer för sophämtning, latrintömning mm.
MILJÖ:
- Frågor om enskilt avlopp/brunn
- Uppehåll i sophämtning
- Fakturor för enskilt avlopp ( inspektioner, tillsyn, ansökan )