Renhållningsdispens
Om vi får frågor som exempelvis:
" Jag vill ändra intervall med sophämtning. Jag vill inte ha sophämtning så ofta. Jag vill ändra hur ofta ni hämtar sopor /tömmer latrin."
Svar från hemsidan:
Avfallshanteringen i vår kommun styrs av nationell lagstiftning samt kommunala bestämmelser fattade av kommunfullmäktige. Kommunen är skyldig att hämta hushållsavfall där människor bor och verkar. Att minska mängden avfall är en miljöåtgärd i rätt riktning och kan innebära lägre hämtningsavgift.
Kommunens renhållningsföreskrifter reglerar kärlstorlekar och hämtningsintervall och är utformade för att fungera för det stora flertalet. Den som använder sin bostad i liten utsträckning eller i övrigt minskar sitt hushållsavfall, kan ansöka om undantag eller dispens från kommunens renhållningsföreskrifter såvida vissa kriterier är uppfyllda. Alla undantag prövas av nämnden och ansökan ska göras skriftligen. Alla dispenser är personliga och upphör att gälla om fastigheten byter ägare eller om nyttjanderättshavaren ändras. Följande dispenser eller undantag kan sökas.
Länk till e-tjänsten:
https://etjanster.flen.se/oversikt/overview/68